A részecskeszűrő adalék – Amitől könnyebben beindul a passzív részecskeszűrő tisztítás
FIGYELEM! A részecskeszűrő adalék nem egyenlő a FAP adalékkal!
A részecskeszűrő adalék is nyújthat némi segítséget, ha rásegítenénk kicsit az autónk passzív részecskeszűrő tisztítására. De vajon ez a legjobb megoldás, ha részecskeszűrőben összegyűlt kormot ki szeretnénk égetni? Jó kérdés. Ha nincs más választás, meg lehet próbálni. Viszont azért ez nem a legtermészetesebb módja a részecskeszűrő tisztításának, így hosszútávon nem is biztos, hogy ajánlott a részecskeszűrő adalék használata.
Miben és hogyan segíthet a részecskeszűrő adalék?
A részecskeszűrő adalék azoknak kínálhat megoldást, akik nem tudják megteremteni a dízel üzemű autójuknak a feltételt ahhoz, hogy abban beinduljon a természetes részecskeszűrő tisztítási folyamat. Vagyis azok az autótulajdonosok, akik nem tudnak havonta legalább egyszer városon kívül is közlekedni a járművükkel, érintettek lehetnek a részecskeszűrő adalék vásárlásban. Ugyanis ahhoz, hogy a passzív részecskeszűrő tisztítás beinduljon egy dízel üzemű autónál, annak a motorját legalább 50 kilométeren át magasabb fordulatszámon kell járatni. Így hevül fel annyira – nagyjából 600 fokra – a kipufogógáz, hogy az elégesse a részecskeszűrőben lerakódott kormot. És hogy erre miért van szükség? Mert ha eltömődik az alkatrész, lecsökken az autó teljesítménye. Legalábbis először. Ha ugyanis ezzel nem törődünk, akár teljesen is leállhat a járművünk. Persze ez nem végzetes dolog, de az biztos, hogy részecskeszűrő cserére vagy annak szakszerű tisztítására szüksége lesz.
Oké, de hogyan segít mindezen a részecskeszűrő adalék?
Ha ezt használjuk, segítünk az autónknak, hogy kevésbé optimális körülmények között is végbe mehessen a passzív részecskeszűrő tisztítás. Azaz városi közlekedés mellett akkor is, amikor alacsonyabb fordulatszámon jár a motor, és a kellő 600 fokos hőmérsékletet sem éri el kipufogógáz hője. Ha használjuk a részecskeszűrő adalékot, akkor az égési hőmérséklet 350 fok lesz. Így kizárólag városi közlekedés során sem tömítődik el annyira a részecskeszűrő, hogy az a motor teljesítményének csökkenéséhez vezetne.
A részecskeszűrő adalék egy koncentrátum, amit az autónkba tankolt gázolajba kell adagolni. Körülbelül minden harmadik tankolásnál célszerű ezt megtenni. Persze az arányokat sem árt tudni.
Nem mindegy, hogy már eltömődött a részecskeszűrő, vagy megelőzésként használjuk a részecskeszűrő adalékot. Az előbbi esetén az 1:500-as arány lehet az ideális. Ami azt jelenti, hogy tíz liter gázolajnál 20 milliliter részecskeszűrő adalékot tegyünk az üzemanyaghoz, 25 liternél 50 millilitert, 50 liter esetén pedig 100 millilitert.
Amennyiben megelőznénk a bajt, és még nem jelzett az autó, hogy eltömődött a részecskeszűrő, akkor 1:1000-es arányt kell alkalmazni. Ez annyit jelent, hogy 10 liter gázolaj mellé 10 milliliter adalék megy, 25 liter mellé 25 milliliter, 50 liter mellé 50 milliliter.
Ez utóbbira azonban ritkábban van szükség. A tapasztalat ugyanis az, hogy az autótulajdonosok már csak akkor találkoznak ezzel a lehetőséggel, ha eltömődött a részecskeszűrő.
Mennyibe kerül egy részecskeszűrő adalék, és mennyi ideig elegendő?
Egy kisebb flakon részecskeszűrő adalék 250 milliliter folyadékot tartalmaz. Ami megelőzés esetén 250 liter gázolajhoz elegendő. Ha kicsit számolgatunk, ez azt jelenti, hogy 7 literes fogyasztás esetén nagyjából 3 ezer 500 kilométer megtételéig elegendő a részecskeszűrő adalék. Az átlagárat nézve egy liter részecskeszűrő adalék 6-7 ezer forint. A prémium kategória 8-9 ezer forintba kerül literenként.
Szóval, ha tényleg nincs más módja annak, hogy elinduljon az autónk részecskeszűrőjének a természetes regenerációja, jó választás lehet a részecskeszűrő adalék. Persze jobb lenne, ha időközönként meg tudnánk járatni az autót, de ha nincs más választás, ez is több, mint a semmi.
A hosszabb autóút egyébként nem csak a részecskeszűrő tisztítása miatt lenne lényeges, hiszen az autó más alkatrészeinek is szüksége van arra, hogy időközönként “át legyenek mozgatva”. Ahogy mi, emberek sem, úgy az autók sem szeretik, ha visszafogják őket. Ha csak városban megyünk az autóval, ne csodálkozzunk azon, ha ellustul. Viszont, ha nincs más megoldás, egyértelmű, hogy használni kell a részecskeszűrő adalékot. Ami egyébként azért is praktikus megoldás, mert nem kell hozzá különösebben érteni az autókhoz. Ahogy azt fent is írtuk, csak a gázolajhoz kell adagolni, és beletankolni az autóba. Az adalék használható minden gázolaj üzemanyaggal. De annyit azért meg kell jegyeznünk, hogy az anyag csak azoknál az autóknál nyújt segítséget, ahol automatikus a részecskeszűrő tisztítás.
Mit lehet tenni akkor, ha nem segít a részecskeszűrő adalék?
A részecskeszűrő adalék leginkább kezdeti és közepes eltömődés esetén hatásos. Akkor már ne nagyon számítsunk eredményre, ha a részecskeszűrő annyira eltömődött, hogy lecsökkent a motor teljesítménye. Ilyenkor úgymond vészüzemmódba kapcsol az autó, amin csak úgy lehet segíteni, ha szerelőhöz fordulunk. Sokan ebben a stádiumban kapnak észbe. Amikor meglátják, hogy mennyibe kerül egy új részecskeszűrő, már bánják, hogy nem áldoztak a megelőzésre. Egy új részecskeszűrő ugyanis több százezer forintba is kerülhet.
No, de ne legyünk ennyire borúlátók. Van azért más megoldás is. Ne feltétlenül kell új részecskeszűrőt vásárolni. Hozzáértők ugyanis ki tudják tisztítani a lerakódott kormot. Mi is ezzel foglalkozunk. Egy egyedi, környezetbarát megoldással tisztítjuk ki úgy a részecskeszűrőt, hogy az olyan lesz, mint az új. Ráadásul mindez csak 35-50 ezer forintba kerül. Szóval, ha ezt a megoldást választjuk, nem kell egy kisebb autó árát az új részecskeszűrő megvásárlására szánni. Nálunk egyébként nem csak, hogy környezetbarát a megoldás, még egy év vagy 100 ezer kilométer garancia is jár a szolgáltatás mellé.
Persze ez nem azt jelenti, hogy a jövőben nem kell odafigyelni a passzív részecskeszűrő tisztításra.
Ha az emberek találkoznak egy hatékony és viszonylag olcsó javítási eljárással, hajlamosak elfelejteni, hogy mi vezetett a részecskeszűrő eltömődéséhez. Te ne kövesd el ezt a hibát! Attól még, hogy sikerült újra 100 százalékosan megtisztítani a részecskeszűrőt, az autónak ugyanúgy szüksége van a nagyobb fordulatszámon történő “megjáratásra”. Ugyanúgy megterhelő lesz neki csak városban közlekedni, és ugyanúgy nem fog elindulni a természetes részecskeszűrő tisztítás. Vagyis miután megtisztult és újra kifogástalan az autód részecskeszűrője, de továbbra sem tudsz városon kívül autózni, legalább a részecskeszűrő adalékot használd! Így lecsökkented ugyanis annak az esélyét, hogy az eltömődés miatt újra szervizbe kelljen vinned az autódat. Persze lehet többször is tisztítani a részecskeszűrőt – egy darabig -, de nem biztos, hogy megéri. Ha van más megoldás, miért ne áldoznánk arra…?
Viszont, ha már megtörtént a baj, ne ess kétségbe! Mi segítünk újra 100 százalékossá varázsolni a részecskeszűrőt. Ha így jártál, keress minket, egy-két nap alatt megoldjuk a problémát.